Project Zenica

Data: 11 juli t/m 17 juli 2021
Dit project is onder voorbehoud i.v.m. de huidige COVID-19 pandemie

Sinds enkele jaren is dagcentrum ‘Het Nest’ aanwezig in Zenica, een stad in het hart van Bosnië en Herzegovina.  In dit dagcentrum wordt gefocust op kinderen tussen de zes en zestien jaar oud die onder de armoedegrens leven en vaak te maken hebben met problemen binnen hun families. De vrijwilligers gaan proberen de omstandigheden voor deze kinderen te verbeteren en dat beetje extra aandacht te geven dat zij nu missen. Ook zal er worden gezorgd voor schoolspullen en andere benodigde materialen.

Project 2021
Tijdens het verblijf worden veel activiteiten georganiseerd in en nabij het dagcentrum: van educatieve workshops tot sport en spel. De nadruk ligt hierbij op het opgroeien in een multi-etnische omgeving. De drie hoofddoelen van het project zijn:

• Samenwerking van kinderen tijdens sport en spel;
  • Verandering van de huidige opvattingen over verschillen;
    Kinderen leren over gevolgen van vooroordelen en discriminatie, hoe vooroordelen te herkennen en hoe tolerantie en vrede te accepteren en te bevorderen.
  • Verder zal het in ieder geval een veilige, warme omgeving zijn, waar kinderen kunnen spelen, dromen en zichzelf kunnen zijn!

Belangrijk: vanwege de huidige COVID-19 situatie in het land, is ervoor gekozen om vrijwilligers te sturen die al richting het gebied gaan en om ook lokale vrijwilligers te zoeken. Meld je dus alleen aan als jij al van plan was richting Bosnië en Herzegovina te gaan deze zomer. Normaal gesproken vragen we een bijdrage van vrijwilligers om deel te nemen aan een project. Voor project Zenica vragen we dit jaar geen eigen bijdrage, de reiskosten zijn voor eigen rekening.

Verblijf en vrije tijd
De vrijwilligers zullen gedurende het project verblijven in Zenica. Aangezien de invulling van het project dit jaar dagactiviteiten zijn, is de hoeveelheid vrije tijd afhankelijk van de inhoud van de dagen zelf.

Voorbeeld dagplanning
08.00     opstaan en samen ontbijten
09.00     workshop vooroordelen
11.00     wandelen
12.00     lunch
13.30     spelletjes spelen (bijvoorbeeld Uno en Halli Galli)
15.30     wandelen
17.30     avond eten
18.30     avondspel (bijvoorbeeld smokkelspel)
21.00     einde programma

Klik hier voor het aanmeldingsformulier.