De geschiedenis

Stichting SAVIE (voorheen Stichting Wij Helpen Daar) is in 1993 opgericht door Sten Fierant, een student die toendertijd rechten studeerde in Leiden. In 1991 begon de burgeroorlog in Oud-Joegoslavië waarbij een reeks etnische conflicten plaatsvonden waardoor Joegoslavië uiteen viel.

In het nieuws kwam in 1992 naar buiten dat er in Bosnië en Herzegovina interneringskampen bestonden. In deze interneringskampen werden executies voltrokken en mensen gemarteld en uitgehongerd; een schrikbeeld dat lijkt op de concentratiekampen van de Tweede Wereldoorlog. Na WOII en na de belofte dat dergelijke kampen er nooit meer mochten komen, waren ze toch terug in Europa: de kampen om een bevolkingsgroep vanwege afkomst, religie of wat dan ook te verbannen of zelfs te vernietigen. Zo’n zeshonderd overlevenden kwamen via de UNHCR en onder bescherming van de Verenigde Naties in Haarlem terecht.

Met veel moeite lukte het Fierant deze vluchtelingen te bezoeken. Hij zette een sociaal programma op om afleiding te creëren voor de bewoners van het centrum. Via deze activiteiten leerde hij mensen kennen van zowel de gemeente als van het vluchtelingenwerk, en hij sloot zich uiteindelijk aan bij Leiden-Dalmacija. In de zomer van 1993 vertrok hij met een delegatie naar Dalmatië, het eiland Ciovo bij Trogir, om een samenwerkingsband op te bouwen.

Na de zomer van 1993 heeft Fierant op 11 november een advertentie in het Leids studentenblad ‘Mare’ geplaatst. 25 mensen meldden zich uit blijk van interesse. Kort daarop vond een eerste bijeenkomst plaats bij ‘De Bakkerij’. Deze samenkomst werd bezocht door achttien personen van wie de meerderheid student was. Op die bijeenkomst is het idee van Stichting Wij Helpen Daar ontstaan, en binnen een week was de organisatie een feit. In 2018 is ervoor gekozen om de naam van de stichting te veranderen naar Stichting SAVIE (Students Abroad Volunteering In Eastern Europe).