Project Veliko Gradište

Data: 1 t/m 8 augustus 2021
Dit project is onder voorbehoud i.v.m. de huidige COVID-19 pandemie

Het project Veliko Gradište biedt hulp aan kinderen in een Romadorp in het Servische stadje Veliko Gradište aan de Donau. Dit dorp bestaat uit ongeveer dertig huizen, waarbij de leefomstandigheden van de gezinnen verschillen van huis tot huis.

De voorzieningen die voor ons vanzelfsprekend lijken, zoals een badkamer en een toilet, blijken bij deze gezinnen maar al te vaak te ontbreken. Daarnaast hebben de kinderen in de zomervakantie erg weinig te doen. Behalve het gebrek aan geld, is er ook een groot gebrek aan aandacht voor de kinderen. De ouders zijn veel aan het werk in de hoop op een betere toekomst van hun kinderen, waardoor ze veel op zichzelf aangewezen zijn.

Project 2021
De bedoeling van dit project is om deze kinderen de tijd van hun leven te geven, al is het maar voor een week. Door activiteiten krijgen ze de mogelijkheid om hun zorgen even opzij te zetten en alle aandacht te krijgen die ze verdienen. Naast dagtrips naar het zwembad, worden er elke dag nieuwe spellen en knutselbezigheden voorbereid en klaargezet voor de kinderen in het park of op het veld. Deze activiteiten, die voor ons zo simpel en vanzelfsprekend lijken, betekenen ontzettend veel voor deze kinderen en ze kijken dan ook elk jaar weer ontzettend uit naar onze komst!

Op dit moment is een groot gedeelte van de Servische bevolking als gevaccineerd voor COVID-19. Als Nederlandse student kun je je via het aanmeldformulier voor dit project inschrijven. Mocht de situatie in Servië veranderen waardoor het toch niet verantwoordelijk is om vrijwilligers die kant op te sturen, dan heroverwegen we de invulling van het project door dit jaar. Voor deelname aan dit project als vrijwilliger vragen we een eigen bijdrage van €190,- (voor reis en verblijf). Aan de studenten die komende zomer al in Servië zijn en vanuit daar direct vrijwilligerswerk gaan doen, wordt deze eigen bijdrage niet gevraagd (de reiskosten zijn dan voor eigen rekening).

Verblijf en vrije tijd
Tijdens het project verblijven de projectleden in een appartement in Veliko Gradište, op een kwartier lopen van het Romadorp. Gedurende het project duren de dagen ongeveer van 9.00u-14.00u, waarbij er na de activiteiten met de kinderen wordt geluncht voordat ze teruggaan naar het dorp. Daarna is er de mogelijkheid om activiteiten voor te bereiden voor de volgende dag, maar ook om te genieten van je vrije tijd. Je kunt bijvoorbeeld naar Silver Lake om te zwemmen of om lekkere Servische gerechten proeven.

Voorbeeld dagplanning
8.00     opstaan
8.30     samen ontbijten
9.00     3 projectleden naar het dorp om kinderen te verzamelen, 2 projectleden voorbereiden in het park
10.00    met de kinderen naar het park lopen
11.00    activiteiten
13.00   samen lunchen met de kinderen
14.00   terug naar het dorp lopen, kinderen thuis brengen
15.00   vrij: voorbereiden andere dagen, inkopen doen, uiteten, silver lake

Klik hier voor het aanmeldingsformulier.

nl_NLDutch