Project Sarajevo

Data zomer 2020: 11 juli t/m 26 juli

In Sarajevo, de hoofdstad van Bosnië en Herzegovina, is een afdeling van SOS Kinderdorpen gevestigd. Een van de projecten van SOS Kinderdorpen die doorgang vindt in de zomer, houdt zich bezig met de kinderen en gezinnen die in diepe armoede leven, het zogenoemde Family Strengthening Project. SOS Kinderdorpen probeert deze doelgroep op verscheidene manieren te helpen. Zo biedt deze organisatie de jongere kinderen gratis onderwijs, uitstapjes met begeleiders, psychotherapie wanneer nodig, en meer. Daarnaast biedt deze de ouders begeleiding in de opvoeding indien dit nodig is en geeft deze de ouders cursussen waarmee zij een betere positie op de banenmarkt kunnen veroveren en aanspraak kunnen maken op economische ondersteuning.

Week 1: Zomerkamp
In de eerste week van het project wordt een kamp buiten Sarajevo georganiseerd met een groep van twintig kinderen in de leeftijd van 8-16 jaar. Op dit kamp worden verschillende activiteiten ondernomen waar de kinderen hun energie in kwijt kunnen en optimaal van kunnen genieten. Een paar jaar geleden noemde een van de kinderen dit zelfs de mooiste week van zijn leven! Het kamp heeft als doel de kinderen een week vakantie en plezier te bezorgen. SAVIE draagt de kosten van dit kamp en biedt hiermee de kinderen een unieke kans op een vakantie. Tevens worden de ouders tijdens dit kamp rust en vrijheid van de financiële druk om hun kind te verzorgen gegund.

Week 2: Activiteiten bij het activiteitencentrum
In de tweede week worden er iedere dag verschillende activiteiten en dagtrips georganiseerd bij het activiteitencentrum van SOS Kinderdorpen in Sarajevo. Bij dit centrum geldt een vrije inloop van zowel kinderen die betrokken zijn bij SOS als kinderen uit de buurt. De grootte van de groep deelnemende kinderen kan per dag verschillen. Zo is het de afgelopen jaren ook voorgekomen dat er de eerste dag begonnen werd met twintig kinderen en de laatste dag geëindigd werd met zestig kinderen die belangstelling hadden in de activiteit!

Verblijf en vrije tijd
Tijdens de kampweek wordt er door de projectleden verbleven in houten hutten en is de hele dag gevuld met activiteiten en ondernemingen. De kinderen slapen met de leiding in aparte hutten op de camping. Wel wordt er drie keer, waarvan twee keer warm, per dag met elkaar gegeten. Tijdens het tussenweekend en de tweede week wordt er verbleven in het Guest House van SOS Kinderdorpen, wat zich op vijf minuten loopafstand van het activiteitencentrum bevindt. In het tussenweekend is het mogelijk om de stad Mostar te verkennen of om het historische centrum van Sarajevo een bezoek te brengen. In vergelijking met het kamp is er in de tweede week meer ruimte en vrije tijd om uit te rusten.